De "one size fits all" KPI bestaat helaas niet

06 Feb 2023 10:21 By Eldert
‘The One Size Fits All’ KPI bestaat helaas niet. Voor iedere organisatie bestaat een unieke set aan KPI’s, omdat iedere organisatie een eigen strategie kent en levensfase en specifieke uitdagingen. Dit vraagt toch wat maatwerk.

In deze blog een aantal praktische tips bij het werken met Het Rode Draad Programma en dagelijks sturen met KPI’s en Dashboards.
 

Ik kreeg laatste een leuke aanvraag van een collega adviseur.

Collega: “Heb je wat KPI’s op plank liggen voor een IT/ telecombedrijf?”

Eldert: “En wat wil je daarmee?”

Collega: “Ze hebben zoveel KPI’s, ik wil ze snel even vertellen wat nodig is.”

Eldert: “Heb je al met het management gesproken over wat zij willen. Is er een analyse van de issues gemaakt?”

Collega: “Ehh, nee, moet dat dan?”

Helaas, ik moet je teleurstellen, de ‘One Size Fits All’ KPI bestaat niet. Natuurlijk zien we dat bepaalde financiële prestatie-indicatoren veelvuldig voorkomen in financiële rapportages. Voorbeelden daarvan zijn Omzet, Brutomargeresultaat, operationele kosten of bedrijfsresultaat. En dat is ook volkomen logisch, want dit zijn vaste elementen uit de Winst- en verliesrekening. Daarmee wordt de resultaatrekening samengesteld.

Maar dit zijn niet vanzelfsprekend ook de KPI’s waar het management op wil sturen. Vandaar mijn vraag “Heb je met het management gesproken over wat zij belangrijk vinden?” De KPI’s maken namelijk een onderdeel uit van de navigatiecyclus. Dat gaat verder dan de afdeling vertellen”Kijk, dit zijn jullie KPI’s. Succes er mee!”

Zoals we eerder schreven is een KPI is een kritieke variabele die aangeeft wat de essentiële prestatie is om tot succes van de organisatie te komen.
Daarom moet je werken met KPI’s die gekoppeld zijn aan de strategie. Dat bepaalt wat de Kritieke Succesfactoren zijn en die verschillen per situatie en per jaar.

Wel zien we dat binnen bedrijfstakken vergelijkbare prestatie-indicatoren in gebruik zijn. Zo zullen in horeca bedrijven andere zaken gemeten worden dan binnen een technisch handelsbedrijf. Binnen Kompasteam bouwen we een KPI databank op met prestatie-indicatoren per bedrijfstak. Dan kunnen we in voorkomende situaties snel schakelen om zichtbaar te maken wat een mogelijke set aan KPI’s zou kunnen zijn.



Het Kompasteam helpt bedrijven om focus te verkrijgen op datgene wat de organisatie succesval maakt. Ze helpt daartoe haar klanten met het bepalen van de juiste KPI’s, ontwerpen van een bijpassend dashboard en uitrol naar de praktijk en uitvoering. Om te komen tot een meetbare en bestuurbare organisatie heeft Kompasteam het Rode Draad Programma ontwikkeld.

Wilt u met ons samenwerken of eens sparren over onze aanpak, dan plannen we graag met u een ontdekkingsgesprek in.

Eldert