Een dashboard zet aan tot actie

07 Jun 2022 18:44 By Eldert
Werk met een dashboard waar KPI’s op staan die echt aanzetten tot actie. Een helder dashboard geeft informatie die te interpreteren is op een manier die managers en medewerkers begrijpen.

Kompastips geven praktische tips bij het dagelijks sturen met KPI’s en Dashboards binnen Het Rode Draad Programma



In het werken met KPI’s en dashboards komen we in de praktijk verschillende omschrijvingen en definities tegen. Bij Kompasteam hanteren we de onderstaande definitie. Deze sluit aan bij waar een dashboard voor bedoeld is: het sturen op essentie.

DEFINITIE

Een dashboard is een compacte visuele weergave van de belangrijkste informatie die nodig is om de strategie te realiseren en laat in één oogopslag zien waarop actie nodig is.

Betekenis

Een dashboard dient voor het communiceren van resultaten over het presteren van de gehele organisatie

In de praktijk

Een goed geconstrueerd dashboard voorkomt dat je in de paniekstand schiet bij (soms uit de lucht gegrepen) signalen die je verleiden om continu brandjes te blussen. Dan moet het dashboard wel verankerd zijn in het dagelijks handelen, Als een verkoopmanager bijvoorbeeld jouw kamer binnenstormt en opgewonden roept dat de orderintake achterloopt en dat de accountmanager ook al heeft gebeld dat het ‘helemaal niet goed gaat’, is het goed dat je de cijfers uit het dashboard ter beschikking hebt.

Nog beter zou het zijn geweest als je het signaal over de orderintake al op het dashboard had zien aankomen, als dat althans een KPI van je bedrijf is. Zou de KPI op het dashboard staan en zou het verloop van de orderintake al eerder zichtbaar zijn in een dalende lijn, dan zou het dashboard het beginpunt van acties zijn geweest en niet een bellende accountmanager en een opgewonden verkoopmanager.

Een helder en op maat gesneden dashboard is een spiegel voor de organisatie en zet aan tot verbetering en innovatie. het helpt de organisatie op koers te blijven.

RANDVOORWAARDEN TOT SUCCES

  • Kies voor heldere visualisatie
  • KPI’s die er toe doen, dus gekoppeld aan de strategie
  • Het dashboard is verankerd in de organisatie aan eigenaren


Veel voorkomende valkuilen


  • Onduidelijke frequentie van het verschijnen van het KPI-dashboard.
  • Te druk met te veel indicatoren waardoor onduidelijk is waar actie nodig is.
  • Geen goede bespreking op de diverse managementlagen.

Het hier getoonde KPI-dashboard is basic en voldoet in veel situaties zeer goed door de eenvoud en de relevantie.

Aan de slag

Is uw belangstelling gewekt hier iets mee te doen? Wilt u de eigen organisatie meer actiegericht maken en strakker leren sturen op de uitvoering met KPI’s neem dan gerust contact op om daar vrijblijvend over te sparren.

Heeft u een aanvulling op het artikel? We vernemen dat graag.

Eldert