Voorkom de 8 valkuilen bij het maken van een dashboard

11 May 2020 20:21 By Eldert
Een goed KPI dashboard is als een spiegel voor de organisatie en zet aan tot actie. Voorkom deze 8 valkuilen bij visualisatie van het dashboard.

Kompastips geven praktische tips bij het dagelijks sturen met KPI’s en Dashboards binnen Het Rode Draad Programma.
 


Het dashboard dient als de richtlijn voor navigeren. Een dashboard dient voor het communiceren van resultaten over het presteren van de gehele organisatie. Een dashboard is een compacte visuele weergave van de belangrijkste informatie die nodig is om de strategie te realiseren en laat in één oogopslag zien waarop actie nodig is.

In de praktijk zijn er vele vormen van periodieke rapportages en soorten van rapporten en dashboards. Een helder en op maat gesneden dashboard is als een spiegel voor de organisatie en zet aan tot verbetering en innovatie. Een helder dashboard geeft informatie die te interpreteren is op een manier die managers en medewerkers begrijpen. Het interpreteren van de informatie is niet altijd eenvoudig. Het vraagt om een  geoefend oog en om makers van een dashboard die weten hoe cijfers te presenteren waar het om draait. Helaas is dat lang niet altijd het geval.

Een helder dashboard is een spiegel voor de organisatie.

De acht valkuilen bij visualisatie van dashboards

  1. Te veel grafieken;
  2. Te veel verschillende kleuren;
  3. Grafieken die nietszeggend zijn;
  4. Een grafiek waar een tabel meer op zijn plaats is;
  5. Een verkeerd gekozen schaal van de grafiek;
  6. Ontbrekende en onduidelijke legenda;
  7. Geen vergelijking met doelen of een andere maatstaf die helpt bij het interpreteren;
  8. Grafieken waaruit niet af te lezen valt waar actie nodig is.

Het getoond figuur benoem ik als een ‘onduidelijk’ dashboard. Een legenda ontbreekt. Er zijn geen vergelijkingen met doelen. En een deel is nietszeggend.

Dashboard

Ook al ziet het er snel ‘gelikt’ uit; het grote gevaar van een dashboard dat te veel grafieken bevat is dat het voor de kijker niet goed duidelijk wordt wat nu echt belangrijk is en wat niet. De prioriteit van informatie ontbreekt. Daardoor worden kansen gemist om het dashboard een aanjager te laten zijn voor actie. De ontvanger zal zich nauwelijks aangesproken voelen. Het wordt lastig om tot verbetering van het resultaat te komen.

Aan de slag

Het Kompasteam helpt bedrijven om focus te verkrijgen op datgene wat de organisatie succesval maakt. Ze helpt daartoe haar klanten met het bepalen van de juiste KPI’s, ontwerpen van een bijpassend dashboard en uitrol naar de praktijk en uitvoering. Om te komen tot een meetbare en bestuurbare organisatie heeft Kompasteam het Rode Draad Programma ontwikkeld.

Wilt u met ons samenwerken of eens sparren over onze aanpak, dan plannen we graag met u een ontdekkingsgesprek in.


Eldert