Met welke KPI's de vitaliteit van de organisatie te meten

16 Jan 2023 10:04 By Eldert
Een vitale organisatie is een goede investering in de medewerkers, omdat ze dan zorgen voor meer energie, creativiteit en innovatie. Hoe zou je kunnen meten of er sprake is van een vitale organisatie? We zetten een aantal mogelijke KPI’s op een rij.

Kompastips geven praktische tips bij het dagelijks sturen met KPI’s en Dashboards binnen Het Rode Draad Programma.
 

Een vitale organisatie is een goede investering in de medewerkers, omdat ze dan zorgen voor meer energie, creativiteit en innovatie. Vitaliteit is het totaal van levenskracht, energie, actie, veerkracht, fitheid, ontspannenheid en bevlogenheid. Vitale mensen en vitale organisaties zijn energiek en sterk. Zij zijn in staat goed te presteren en anderen te inspireren. Dat zijn belangrijke kwaliteiten in een wereld die snel verandert. In een vitale organisatie is er een mindset om mensen binnen de organisatie te versterken in vitaliteit, energie en hun werkvermogen.

Binnen het perspectief van de Balanced Scorecard vinden we de elementen van een vitale organisatie terug binnen het perspectief van Leren en Groei, ook wel Leren en Innovatie. Dan hebben we het over de aspecten van cultuur, inzet medewerkers, ontwikkeling van competenties, innovatie en verbeteren van de organisatie. Een vitale organisatie richt zich op personeelsontwikkeling, stimuleert en biedt interne mobiliteit, gezondheidschecks, gesprekken over loopbaan en gezondheid aan.

Hoe vitaliteit te meten?

Het is dus interessant om te weten in welke mate de organisatie vitaal is. Natuurlijk kun je vragen of “mensen goed in hun vel zitten?” en “heb je er zin in vandaag?“, maar dat levert veelal subjectieve informatie op. Je wilt toch graag wat meer houvast van een indicator die objectief is vast te stellen.

De volgende KPI’s zijn bruikbaar om de vitaliteit te meten:

  • Medewerkerstevredenheid
  • Ziekteverzuim
  • Aantal medewerkers met een burn-out
  • Personeelsverloop
  • Aantal voorstellen tot innovatie vanuit de organisatie
  • Aantal medewerkers dat deelneemt aan borrels en feestjes
  • De mate van productiviteit
  • Interne doorstroming van medewerkers
  • Opleidingsbudget dat daadwerkelijk gebruikt wordt
  • Mate waarin missie en visie herkend wordt door de medewerkers
  • Aantal medewerkers dat meedoet aan een vitaliteitsprogramma
  • Mate waarin medewerkers eigen vitaliteit beoordelen

Dit zijn allemaal operationele KPI’s die niet uit de financiële systemen komen. De bronnen zijn personeelssystemen, HR systemen, of het verzamelen van data via vragenlijsten en de uitkomsten vastleggen in Excel. Dat is in de praktijk bewerkelijker om het vervolgens op een KPI-dashboard te plaatsen binnen een BI oplossing, maar hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn om het wel te doen. Je wil graag de ontwikkeling zichtbaar maken. Wel is het zaak dat als bijvoorbeeld de KPI Medewerkerstevredenheid wordt gemeten, er ruim aandacht besteed wordt aan het zorgvuldig formuleren van de vragenset.

Welke KPI gebruikt wordt hangt af van diverse factoren. Wat ziet het management als belangrijk? Wat heeft prioriteit omdat het een knelpunt vormt? Wat past binnen een verbeterprogramma? De KPI’s die worden toegepast, moeten van top tot uitvoering gedragen worden. En iemand binnen de organisatie moet als verantwoordelijke voor de KPI worden aangewezen. Dat is de benoemde KPI-eigenaar.

Wat kan meer vitaliteit brengen?

Meer vitaliteit in organisaties leidt tot een stijging van de productiviteit (tot 18%) en meer tevreden klanten; relaties zijn tot 14% loyaler. Er is minder ziekteverzuim wat een besparing van € 7.000,- per werknemer per jaar oplevert. Mensen zijn minder vaak ziek en sneller hersteld. Ze zijn betrokken en gemotiveerd, maken minder fouten. Bovendien versterkt vitaliteit de concurrentiepositie (Bron: Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties, mei 2015).

Een vitale organisatie sprankelt. Het leiderschap is authentiek en de informatiestroom is open en transparant. Mensen zijn bevlogen, gemotiveerd en tonen passie voor hun werk. Vitale organisaties zijn succesvoller en beter wendbaar als aanpassingen nodig zijn. Er is sprake van veerkracht als het een keer tegen zit. Een organisatie is de optelsom van de mensen die er werken. Gezamenlijk realiseren zij de doelen van de organisatie. Deze doelen vinden we terug in de KPI’s om de vitaliteit te meten.

Aan de slag

Het Kompasteam helpt bedrijven om focus te verkrijgen op datgene wat de organisatie succesval maakt. Ze helpt daartoe haar klanten met het bepalen van de juiste KPI’s, ontwerpen van een bijpassend dashboard en uitrol naar de praktijk en uitvoering. Om te komen tot een meetbare en bestuurbare organisatie heeft Kompasteam het Rode Draad Programma ontwikkeld.

Wilt u met ons samenwerken of eens sparren over onze aanpak om te komen tot meten van de vitaliteit met een goede mix aan KPI's , dan plannen we graag met u een ontdekkingsgesprek in.


Eldert