Startpunt
Waar staan we nu?
Als je niet weet waar je bent, weet je ook niet welke kant je op moet. De eerste stap in een verbeterproces is daarom dan ook om te meten waar we staan als bedrijf.
- Hoe staan we ervoor?
- Sterke en zwakke punten?
- Kansen en bedreigingen
Kompasteam heeft een speciale inventarisatie ontwikkeld om alle belangrijke aspecten van uw organisatie door te lichten.
Deze HelicopterView quickscan is het perfecte uitgangspunt om te bepalen waar we tijdens het programma De Rode Draad het beste op kunnen focussen. Klik op de knop hieronder voor meer informatie over dit geweldige product.
Meetbaar: meten is weten
Wat is essentieel voor succes?
Wat is essentieel voor succes?
Elk bedrijf kent een of meer Kritieke Succes Factoren (KSF's) die bepalend zijn voor het succes. Denk bijvoorbeeld aan de marge per verkocht product of de omloopsnelheid van de voorraad.
Om goed te kunnen bepalen waar we op moeten letten zullen we daarom de Kritieke Succes Factoren moeten vaststellen.
Pas dan weten we waar we op moeten letten en wat essentieel is voor succes.
Om goed te kunnen bepalen waar we op moeten letten zullen we daarom de Kritieke Succes Factoren moeten vaststellen.
Pas dan weten we waar we op moeten letten en wat essentieel is voor succes.
Data is nog geen Informatie
Data is nog geen Informatie
Vaak horen we: "we hebben heel veel data", maar helaas is data niet hetzelfde als informatie. Soms is het zelfs zo dat hoe meer data we tot onze beschikking hebben, hoe minder we er mee kunnen. Daarom focussen we in deze stap van het proces op drie vragen:
- Welke informatie hebben we nodig?
- Welke databronnen hebben we?
- Hoe knopen we die "real time" aan elkaar?
Waar sturen we op?
Waar sturen we op?
Als we weten wat voor ons succes essentieel is en onze real time data daarvoor kunnen gebruiken moeten we dat omzetten in een aantal Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI's).
Daarbij moeten we focussen op een aantal zaken:
- Waar sturen we op?
- Wat zijn onze targets?
- Wat doen we bij afwijkingen?
Bestuurbaar en Focus: flexibel en doelgericht
Hebben we de juiste mindset?
Hebben we de juiste mindset?
- Wat is de "Mindset for Change"?
- Hoe krijgen we alle neuzen in dezelfde richting?
- Wat zijn onze Managementstijl en Cultuur?
Stimulerend of belemmerend?
Stimulerend of belemmerend?
- Hoe zijn onze processen en procedures?
- Hoe werkt de cultuur door in de motivatie?
- Hoe is de organisatiestructuur en welke systemen hebben we?
Wat zijn onze ambities en doelen?
Wat zijn onze ambities en doelen?
- Wat zijn onze ambities en doelen?
- Wat zijn de risico's, gezien vanuit elke invalshoek?
- Hebben we een roadmap voor de uitvoering?
Meer weten?
Wat vinden klanten ervan
Wat vinden onze klanten van het programma De Rode draad?
Robert van de Wetering, MSQ
"Real time rapportages zonder vraagtekens.
Nooit meer wachten op de accountant.
We weten direct waar we op moeten sturen"
René Gouw, Kolibri Logistiek
"Kolibri Logistiek voer scherp aan de wind, en ja, dan schep je wel eens wat water naar binnen. Kompasteam heeft ons geholpen om een rustiger koers te varen waarmee we bovendien méér snelheid behaalden."
Business cases
Bekijk een aantal business cases van klanten van Kompasteam. Wat waren hun uitdagingen en wat waren de resultaten van onze inspanningen.